torsdag 10 maj 2012

Götamål



Götamål är en av de sex olika dialektområderna i Sverige. I Västergötland finns dialektens centrum, men den finns även i norra Småland, norra Halland och sydvästra Östergötland.

Karta var den finns:
















Enligt mig så förekommer inte götamål inne i städerna, ofta så pratar de flesta standard svenska där. Götamålet hittar du utanför städerna i små byar, där bönder bor. Du hör t.ex. på en bonde från Örsås (Där min pappa bor) att där så hör du att de talar äkta götamål! Jag kommer från Ulricehamn som ligger i Västra Götaland och det är så jag uppfattar det.

Jag fick även bekräftelse gällande detta, mailade nämligen Forskningsarkivarie Institutet för språk och folkminnen, dialekt- och folkminnesarkivet i Uppsala (DFU) 
Jag frågade om man talar mer götamål utanför städerna och om man talar mer standard svenska inne i städerna? 

Ja, till viss del kan man säga att det är vanligare att man talar dialekt på mindre orter och ute på landsbygden än i en större stad. Men även i städer kan man höra människor tala dialekt, dvs. stadsmål. Man kan absolut höra om någon är född och uppvuxen i en stad, t.ex. Stockholm, Eskilstuna, Göteborg. Samtidigt finns det många stadsbor som inte pratar utpräglad dialekt. Dessa personer har i regel flyttat till en stad i vuxen ålder (p.g.a. jobb eller utbildning) och då är det ofta mer neutral standardsvenska som präglar talspråket.

Kända personer som talar samma dialekt är, Christan Olsson (f.d längdhoppare) Leif "loket" Olsson (f.d progamledare för bingolotto) Glenn Hysen och Glenn Strömberg (f.d fotbolls spelare)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar